Вести

Одржaна дискусија на тему ‚‚Образовање као одговор на изазове миграција – заштита деце”

Онлајн академска дискусија на тему ‚‚Образовање као одговор на изазове миграција – заштита деце”, у организацији Факултета политичких наука и УНИЦЕФ-а у Србији, одржана је путем платформе Zoom.

На дискусији је представљена монографија „Заштита деце у миграцијама: приступ заснован на правима”, практикум „Заштита деце у миграцијама: пракса центрирана ка детету”, као и двогодишњи процес од истраживање, креирање наставног плана и програма, пилотирање, увођење и акредитација универзитетског предмета.

Дискусију је отворила продеканка за студије I степена Факултета политичких наука проф. др Наталија Перишић, истакавши да се Факултет политичких наука бави важним проблемима који су срж нашег друштва, али и да ФПН негује рад студената на терену, који је изузетно важан за њихов професионални идентитет.

У име УНИЦЕФ-а у Србији, присутнима се обратила специјалисткиња за образовање Тања Ранковић, која је поручила да свако дете, где год се налазило, треба да има једнак третман као и сва друга деца, јер сва деца на свету заслужује одговарајућу бригу и заштиту која им је потребна.

У дискусији су учествовале проф. др Весна Лескошек са Факултета за социјални рад Универзитета у Љубљани, проф. др Ребека Мари (Rebecca Murry) са Шефилд универзитета из Велике Британије и проф. др Невенка Жегарац са Факултета политичких наука Универзитета у Београду.

,,Публикација ове монографије и практикума веома је значајна за наше просторе, јер ће студенти и научници моћи да читају потребну стручну литературу на њеном оригиналном језику. Колегинице су написале изванредну књигу са правим примерима, јер су увиделе значај дешавања на терену, а посебно бих истакла део у књизи који се односи на вештине и који је веома добро повезан са праксом, што ће омогућити одлично разумевање материје људима који нису стручни у тој области”, рекла је проф. др Весна Лескошек са Универзитета у Љубљани. Професорка је истакла да је 2015. година била веома значајна због видљивости проблема миграција. Она је указала на то да су се деца посматрала као одрасли, а не као деца, али и да су многи запослени третирали ту децу са доста сумњичавости. ,,Специјална комисија је дошла у Словенију како би спровела истраживање о заштити деце миграната. Том приликом уочени су недостаци у раду са децом, који је требало да буду отклоњени формирањем групе стручњака”, објаснила је проф. Лескошек.

Професорка Ребека Мари (Rebecca Murry) са Шефилд универзитета говорила је о свом раду са мигрантима у Великој Британији, као и о њиховом статусу у земљи и том приликом истакла да велики број људи тражи азил у Великој Британији управо због њене колонијалне историје. Она је нагласила да је рад на пројекту ,,Светлија будућност” био заснован на партиципацији младих миграната у самом пројекту, како би они сами обезбедили приступ високом образовању. ,,Пустили смо децу да самостално воде кампању, ми смо им само пружали смернице, показало се да су они веома добри у заговарању и имају одличну снагу коју могу користити у лобирању. Једно од најзначајнијих достигнућа било је повезивање младих миграната, који желе да им се пруже могућности студирања и Универзитета”, објаснила је проф. Мари. Професорка је нагласила да је кампања ,,Пустите нас да учимо” била веома успешна у подизању свести о приступу миграната високом образовању, чак је и донела неке законодавне промене. Она је додала да, иако је стање миграната у земљи данас боље него што је било раније, оно би морало још да се побољша.

Професорка др Невенка Жегарац са Факултета политичких наука у Београду и једна од ауторки монографије и практикума, говорила је о развоју курикулума, монографије и практикума, нагласивши да миграције деце нису нова појава, али да су данас масовније него икада раније у историји. Проф. Жегерац сматра да постоји доста сазнања на терену, али да се она много разликују од знања из протекле деценије, стога је врло изазовно, али и важно прикупљати нова знања. ,,Курс је акредитован на нашем факултету и у понуди је студентима свих смерова, а структура акредитације за коју смо се определили је била прилагођена за континуирано стручно усавршавање. Развили смо специфичну методологију која је инспирисана приступом мозаика у интерактивном режиму рада на безбедном месту, где деца могу да изразе своје жеље и тежње и из тог разлога је овај курс састављен уз нашу пуну посвећеност партиципацији деце и мерама заштите”, изјавила је порф. др Жегарац. Професорка је истакла важност подржавања радника у социјалној заштити и реализацији ових активности на терену. Она је предочила значај израде курса, како би се добиле улазне информације о детету, где се говорило о културолошкој медијацији и учењу са терена од најбољих помагача у тој области.

Модераторка дискусије била је доценткиња Катарина Лончаревић са Факултета политичких наука Универзитета у Београду.

Moнографија и практикум

Активности и монографија у форми уџбеника – приручника, а и пратећи практикум, резултат су пројекта „Ко-креација знања и изградња експертизе за заштиту деце погођене миграцијама и присилним измештањем – развијање курикулума“. Публикације су развијане упоредо са увођењем предмета „Заштита деце у миграцијама“ на основне академске студије Факултета политичких наука Универзитета у Београду. Овај предмет је након организованог истраживачко-консултативног процеса дизајниран, а потом и пилотиран школске 2019/20, да би други пут био изведен и акредитован 2020/21. године.

Пројекат је спроведен у партнерству између Центра за истраживања у социјалном раду и социјалној политици Факултета политичких наука  и УНИЦЕФ-а у Србији. Инициран је уз подршку Владе Сједињених Америчких Држава, а настављен уз додатну подршку програма Европске уније за здравство.

Related Posts