Вести

Одржан округли сто „Новац у изборној кампањи – како повећати транспарентност и унапредити изборне услове“

Округли сто на тему „Новац у изборној кампањи – како повећати транспарентност и унапредити изборне услове“ у организацији Факултета политичких наука, Транспарентности Србије и Transparency International Чешке Републике, одржан је на Факултету политичких наука.

Панелисти округлог стола били су проф. др Драган Р. Симић, декан Факултета политичких наука Универзитета у Београду, Њ.Е амбасадор Чешке Републике Томаш Кухта (Tomas Kuchta), Немања Ненадић, програмски директор Транспарентности Србије, Златко Минић из Транспарентности Србије, Петр Виметал (Petr Vymětal) са Факултета за међународне односе у Прагу и Ондреј Какл (Ondřej Cakl) Transparency International Чешке Републике и Јан Дупак (Jan Dupák) из Transparency International Чешке Републике.

Проф. др Драган Р. Симић изјавио је да су односи између Републике Србије и Чешке Републике веома добри због дугогодишње сарадње. Он је истакао постојање великог утицаја Чешке Републике на српску културу, нарочито кроз кинематографију.

Њ.Е амбасадор Чешке Републике Томаш Кухта нагласио је да је транспарентност прихода и расхода у току изборне кампање веома важна за функционисање друштава. Он је казао да је у општем интересу и за будућност земље кључно да учесници имају подједнаке шансе у изборној трци.

Немања Ненадић саопштио је да би се одређене праксе у Чешкој Републици могле применити и на функционисање странака у Србији. Ненадић је навео да је једна од ретких позитивних ствари у овогодишњој предизборној кампањи објављен ценовник медијских услуга. ,,Тамо где не постоје ограничења трошкова кампање, не постоји равноправност у изборној трци. У Србији не постоји евиденција трећих лица, а таква регулатива би допринела транспарентнијим изборним условима’’, предочио је Немања Ненадић.

Златко Минић се осврнуо на овогодишњу изборну кампању рекавши да се јавност збуњују великом количином података објављеним у медијима. Он сматра да транспарентни рачуни и планирање расхода кампање може допринети изједначеној изборној кампањи. ,,Апсурдна је ситуација у којој се не зна колико ће свака странка добити новца све до закључења изборне листе. То значи да партије не могу да испланирају колико ће новца добити из буџета за изборе’’, подвукао је Минић.

Петр Виметал осврнуо се на историју финансирања странака у Чешкој Републици. Он сматра да су се промене догодиле када се Transparency International Чешке Републике укључила у изборну кампању. ,,Кључно је контролисати колико новца улази у странке и колико пара се троши у изборној кампањи. Главни контролори изборног процеса у Чешкој Републици су поједини чланови закона који су осветлили начине финансирања странака”, употпунио је Виметал.

Ондреј Какл објаснио је да се медији користе као оружје да би се лакше контролисала држава. Он је објавио да је главни простор који не сме да се приватизује медијски јавни простор. ,,Транзиција на онлајн медије доноси јефтинију и агресивнију кампању. Биће велики изазов у будућности пратити такве кампање постојећим прописима’’, поентирао је Какл.

Јан Дупак објавио је да у Чешкој Републици постоји лимит новца који се може користити у изборној трци. Он је додао да је најутицајнија ствар промовисање транспарентних банковних рачуна политичких партија. ,,Ефекти лимита су да је кампања јефтинија јер странке желе да сачувају новац. У Чешкој Републици не постоји непрестано телевизијско оглашавање као у Србији, јер је извршена транзиција на друштвене медије’’, закључио је Дупак.

Модератор округлог стола био је проф. др Зоран Стојиљковић са Факултета политичких наука Универзитета у Београду.

 

Related Posts