Активности

МОДУЛ I

Јачање капацитета студената за изградњу мира кроз медијску и информатичку писменост

Први модул намењен је изградњи критичког мишљења младих, а усмерен је на студенте друштвено-хуманистичких наука. Циљ активности је јачање капацитета младих за изградњу мира кроз подизање медијске и информацијске писмености (МИП). Истраживачки тим Факултета политичких наука, Универзитета у Београду организовао је радионице, које су студентима пружиле теоријска и практична знања о јавним политикама и вештинама јавног заговарања у дигиталном окружењу. Радионице су конципиране на Podium методологији, која обухвата девет кључних сегмената/корака у креирању и спровођењу кампање јавног заговарања.

На радионицама које су одржане посредством платформе Zoom, у периоду од 12. до 14. октобра 2020. године, учествовало је 43 студената из три највећа универзитетска центра у Републици Србији: Универзитета у Београду, Универзитета у Новом Саду и Универзитета у Нишу. У основи, радионице су биле усмерене на јачању капацитета студената да јавно заговарају решавање различитих проблема. Теоријским приступима темељније су упознати са јавним политикама, као оквиром за будуће решавање друштвених проблема. Концептуални оквир на тему јавних политика полазницима је пружила доц. др Биљана Ђорђевић са Факултета политичких наука Универзитета у Београду. У својству предавача била је др Слађана Лазић из Центра за студије мира, UiT, The Artic University of Norway, која је говорила о могућностима младих за изградњу мира и културне разноликости и ван. проф. др Ана Мартиноли са Факултета драмских уметности Универзитета уметности у Београду која је пружила шири увид у капацитете друштвених медија за јавно заговарање.

Централна предавања у оквиру радионица:

Са десет студентских тимова на предлозима кампања јавног заговарања интензивно су радили ментори са Универзитета у Београду (др Маријана Матовић, др Милан Крстић, др Марко Недељковић, мр Драган Живојиновић, МА Александра Угринић, МА Кристина Милић и МА Сања Полић Пенавић), Универзитета у Нишу (доц. др Марта Митровић и доц. др Невен Обрадовић ) и Универзитета у Новом Саду (МА Стефани Шованец).

Трочлани стручни жири одабрао је две најбоље кампање, кампању „ДонирајДипломирај“ на предлог тима Факултета политичких наука Универзитета у Београду и кампању „Једнак приступ“, коју је прдложио тим студената Филозофског факултета Универзитета у Нишу. Победнички тимови добили су финансијски подстицај како би могли што успешније и да реализују јавно заговарање у дигиталном окружењу.

МОДУЛ II

Јачање капацитета наставника/библиотекара за промоцију културне разноликости, међукултуралног дијалога и толеранције кроз медијску и информацијску писменост

Други модул намењен је наставницима и библиотекарима са циљем повећања медијске и информацијске писмености, међу-модуларног грађанског образовања и јачања међукултуралног дијалога. Истраживачки тим Факултета политичких наука Универзитета у Београду организовао је радионице које су наставницима и библиотекарима из основних и средњих школа, пружиле широк увид у концепте интеркултуралног дијалога, равноправности и друштва једнакости. Задатак радионица био је побољшање вештина наставника и библиотекара за препознавање медијских и информативних садржаја који штете међукултурном дијалогу, уз сугестије како ова знања да преносе даље кроз формално и неформално образовање својим ученицима.

Доценткиња др Сарина Бакић са Факултета политичких наука Универзитета у Сарајеву пружила је полазницима шири увид у значај медијске и информацијске писмености кроз предавање засновано на релевантним истраживањима и искуствима из Босне и Херцеговине.  У складу са циљевима стручног скупа обједињена су знања о: улози комуникације у међукултуралном дијалогу, кроз предавање проф. др Данијеле С. Петровић са Филозофског факултета Универзитета у Београду и антискриминативним политикама и праксама у Србији , у предавању доценткиње др Драгана Стоецкел са Факултета политичких наука Универзитета у Београду. У другом сегменту стручног скупа било је наглашено оснаживање једнакости међу младима у предавањима о: облицима и концептима разноликости и једнакости које је пружила је професорка др Маријана Пајванчић са Правног факултета Универзитета у Новом Саду и превенцији насилног екстремизма међу младима, које је са полазницима поделила истрачивачица-приправница Тијана Речевић са Факултета политичких наука Универзитета у Београду. Стручни скуп заокружен је трећим сегментом, који је за циљ имао указивање на могућности дијалога за изградњу међукултуралног мира, посебно у савременим условима развоја дигиталних медија и њихове употребе у процесу образовања. Теоријски увид на тему јачања дискусије као метода ка јачању  толеранције пружила је професорка у пензији, Маријана Пајванчић, док је ванредна професорка др Ана Мартиноли са Факултета драмских уметности Универзитета уметности у Београду упутила полазнике у практичне вештине о новим могућностима продукције садржаја за потребе образовања.

За потребе провере знања стеченог на радионицама, креирана су два анимирана задатка на тему препознавања различитости у друштву и промоције једнакости и инклузије, који су прилагођени и за коришћење у образовању младих у основним и средњим школама.

Реализацију активности намењених наставницима и библиотекарима подржало је Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, а радионице су регистроване као стручни скуп/вебинар у Заводу за унапређење образовања и васпитања Републике Србије (ЗУОВ). На тродневним радионицама, које су одржане у периоду од 2. до 16. новембра 2020. године, учествовало је 90 наставника и библиотекара из 40 школа у Србији (Лесковац, Врање, Ниш, Зајечар, Бор, Алексинац, Горњи Милановац, Ужице, Чачак, Крагујевац, Краљево, Пожаревац, Младеновац, Обреновац, Ивањица, Сјеница, Нови Сад, Зрењанин, Шабац и Београд). Као потврду о успешно савладаним знањима и агекватно решеним проблемским задацима, полазници су добили подстицајне бодове за стручно усавршавање према номенклатури ЗУОВ-а као и сертификате.

Централна предавања у оквиру радионица:

Анимације за потребе евалуације и преношења знања:

 

МОДУЛ III

Јачање капацитета медија за промоцију медијске и информатичке писмености и јачање позитивног приповедања

Трећи модул намењен је едукацији медијских професионалца са циљем подизања свести о улози новинара и медија у ширењу медијске и информацијске писмености (МИП). Овај пројектни задатак реализован је кроз четири тематске podcast емисије и две онлајн дискусионе радионице са новинарима, представницима новинарских удружења и саморегулаторних тела.

Промоција медијске и информатичке писмености кроз деловање медијских професионалаца била је идеална прилика да се у сам пројекат и његову реализацију укључе и студенти завршних година новинарског смера Факулета политичких наука Универзитета у Београду и стекну увид у значај ове теме за будуће професинално искуство. С тим у вези, студентска радијска продукција Слушаоница 6 реализовала је podcast емисије са еминетним гостима, медијским професионалцима.

Емисијама су обухваћене четири теме, у складу са циљевима пројекта:

Други сегмент обухватао је две дискусионе радионице организоване 4. и 7. децембра 2020. године посредством Zoom платформе, на којима су учествовала 74 медијска посленика из 36 медијских кућа из земље и медија дијаспоре. У улози уводничара учешће је узело четири медијска експерта и један универзитетски професор. О заступљености лажних вести, могућностима превенције ширења дезинформација и трагањем за поузданим изворима за проверу информација говорила је Весна Радојевић, уредница портала Раскринкавање, док је о значају метаподатака на креирање садржаја и пласман тема говорио Бојан Цвејић, директор и главни уредник портала дневног листа Данас. Друга онлајн дискусија пружила је шири теоријски и научни увид о значају метаподатака и принципима на којима су засноване алгоритамске капије које је полазницима представио ванредни професор др Марио Хиберт са Филозофског факултета Универзитета у Сарајеву. У сегменту који је базиран на примерима из праксе Тамара Скрозза, новинарка агенције Фонет и чланица Савета за штампу дала је препоруке о извештавању у време кризе на основу искуства и података из медија током пандемије Covid-19. Са друге стране, Норберт Шинковић, председник управног одбора Независног удружење новинара Војводине и предавач на Филозофском факултету Универзитета у Новом Саду, одржао је предавање о позитивном приповедању и његовој стварној заступљености у медијском извштавању.