Вести

Позив на мастерклас ,,Зашто се изгубио истраживачки документарац?”

Предавач: Роберт Зубер
Време и место одржавања: 2. новембар, 13.00 ч, Дом омладине Београда

Зашто се изгубио истраживачки документарац?

Актуелни догађаји су дуго били перјаница истраживачког новинарства, као и истраживачког документарца. Појавом лажних вести расла је потреба за овим жанром. Он никада није био само телевизијски, већ и успешан фестивалски материјал који је, поред информативне, имао и филмску, уметничку и продукцијску вредност. Неретко би неки од познатих „темељних“ актуелних документарних филмова стекли своју видљивост управо кроз фестивалске награде (нпр. Варалица – Sundance Film Festival) или, чак, номинације за Оскара (Наваљни, Zero Days, Непријатна истина), па би се на телевизијским каналима емитовали само као награђивани филмови. Управо зато пројекти попут британског Bellingcat, који имају све већ у публику, не изненађују.

Међутим, када је реч о производњи на простору бивше Југославије, али и у већем делу источне посткомунистичке Европе, чини се да актуелни догађаји немају свој простор. Јавне телевизије готово никада саме не производе такве садржаје, а избегавају и на конкурсима да их прихвате у виду продукције или копродукције, односно, евентуалног откупа права. Штавише, чак и када аутори и продукција упркос томе успеју да произведу овакав документарац и изазову реакцију јавности, исте те телевизије избегавају да емитују тај филм у свом програму. Истовремено, селектори фестивалских програма свој фокус и приоритет дају такозваном креативном документарцу, па аутори актуелног жанра имају све мање дистрибутивног простора за приказивање својих истраживачких филмова.

Скоро двадесет година таквог тренда довело је до све слабије мотивације аутора да се баве истраживањем актуелних догађаја кроз документарни филм. Уз само неколико веома важних и значајних изузетака у региону, документарни наслови овог жанра су права реткост.

Нецењени од филмске индустрије, проређени из фестивалских селекција, прогнани са јавне телевизије, какву перспективу имају актуелни догађаји и каква се мотивација нуди ауторима да се данас баве овим жанром?

О ПРЕДАВАЧУ

Роберт Томић Зубер рођен је у Пули 1976. Дипломирао је социологију, а последњих двадесет година радио је као новинар и уредник у хрватској штампи, на радију и телевизији, као и за међународне медије (BBC).

За свој рад добио је две награде Хрватског новинарског друштва. Током протекле деценије режирао је четири дугометражна документарна филма: На станици у Пули (2001), Случајни син (2008), Мила тражи Сениду (2010) – награђен наградом за људска права на Филмском Фестивалу у Сарајеву и Живот од милион долара ( 2017).

Од 2013. до 2016. био је водитељ документарне продукције Хрватске националне телевизије. Данас ради као фриленсер, власник је продукцијске куће „ТОРОлаб“ и предавач на загребачком факултету Верн. Оснивач је и директор РАФФ – Раб Филм Фестивала у Хрватској.

Related Posts