
Завршен први део Радионице економског новинарства
Први део Радионице економског новинарства, који заједнички већ трећу годину заредом организују Факултет политичких наука и недељник „Време“, реализован је током октобра 2024. у форми предавања и интерактивних дискусија. Полазници Радионице, студенти Факултета политичких наука, имали су прилику да од искусних економских новинара, уредника, професора и директора успешних компанија чују о најважнијим аспектима из ове области, конкретним примерима и неопходним алатима који ће им значити у будућем новинарском послу.
Прво предавање је одржао професор Факултета политичких наука Душан Павловић, од кога су студенти могли да сазнају како се чита буџет државе и појединачних општина, како буџет утиче на политичке процесе, о поређењу прихода и расхода, појму капиталних издатака итд. Професор Павловић је са студентима прошао кроз конкретну претрагу буџета по програму инвестиције, називу и шифрама, структуру локалног буџета, као и корисне алате за лакше сналажење и претрагу, попут портала јавних набавки и званичних сајтова општина.
Миодраг Марковић, новинар BIRN Србија, упознао је студенте са аспектима коришћења сајта “Flourish”, који омогућава приказивање података на креативан начин. Студенти су имали прилику да у практичном раду на компјутерима вежбају како путем уноса података могу да праве графике и мапе статистичких података, и разговарају о начинима на који се статистички подаци користе у тексту.
Милан Ћулибрк, уредник економске рубрике недељника „Радар“, разговарао је са студентима Радионице економског новинарства о томе како се проверавају изјаве политичара у области економије, како се манипулише бројкама, зашто су за квалитет приче важни значај провере непознатих извора текстова и селекција информација. Осим тога, студенти су се упознали са сајтовима који могу да им помогну у претрази, као и са конкретним примерима анализе података, поређењем инфлације у Србији и другим земљама, провером информација власти о БДП-у и јавном дугу, као и лажним студијама и рупама у пословању Рио Тинта.
Главна уредница Bloomberg Adria TV, Весна Дамјанић, објаснила је студентима колико је важна публика којој се новинари обраћају када пишу текст или праве прилог, јер нису сви упознати са свим економским терминима, као и колико је информисање из много различитих извора важно за разумевање и обраду теме из економског угла. Уредница ове ТВ куће је на конкретним примерима упознала студенте са најважнијим питањима у успешним ТВ интервјуима, интервјуисањем као техником и другим важним аспектима телевизијског новинарства када је реч о извештавању о економским темама.
Пето предавање одржала је новинарка ОКО Магазина на Радио Телевизији Србије, Аница Телесковић, која је са полазницима Радионице разговарала о детаљној претрази у АПР-у, као и о важности да се прате сви медији и емисије на основу којих се може направити добра економска прича.
Иван Антонијевић, директор продаје у компанији „Ананас“ која послује у оквиру компаније “Delta Holding”, одржао је предавање о појму посредничке платформе између купаца и произвођача, важности избора доброг имена глобалне компаније, проблемима балканског тржишта за светско пословање, а студенти су први пут имали прилику да чују о терминологији која се користи у овом домену, као и о конкретним примерима поређење пословања „Ананаса“ са „Амазоном“, приходним линијама и начинима зараде у онлајн пословању и утицају оваквих платформи на привреду у Србији.
Седмо предавање одржао је главни уредник „Форбес магазина“, Иван Радак, који је студентима приближио рад корисних сајтова за проналажење података, међу којима су ГеоСрбија, Цеоп и катастар за грађевинарство, Портал јавних набавки и Народна банка Србије, разговарао са њима о битним ставкама приликом претраге, као што је централна евиденција стварних власника, привремена ограничења права, заложно право и грађевинске дозволе), и значају приступа информацијама од јавног значаја као неопходном елементу у раду економског новинара.
Извршна директорка Телекома Србија за стратегију и дигитал, Натали Делић, одржала је последње предавање у овом делу Радионице економског новинарства. Она је студенте упознала са еволуцијом вештачке интелигенције (АI) од 1950. године до данас, развоју модела АI и његовом утицају на економију, главним актерима у домену АI, технолошким гигантима, као и конкретним АI алатима за анализу, транскрипте, лектуру, илустрације, генерисање текстова, парафразирање, контакт са изворима текста итд. Са студентима је дискутовала и о појму АI халуцинације, као и о важности опреза у раду са АI алатима.
Током новембра полазници треће генерације Радионице економског новинарства имају прилику да виде како економско новинарство изгледа у пракси, тако што, на позив предавача са Радионице, одлазе у обилазак редакција и успешних компанија, где разговарају са новинарима, продуцентима, уредницима, запосленима, менаџерима и директорима о важним аспектима економије који ће им значити у будућем послу. Истовремено, студенти раде на конкретним темама и економским причама са својим предавачима/менторима, а све реализоване приче ће бити представљене на финалном догађају средином децембра 2024. године и објављене у медијима са којима ФПН и недељник „Време“ сарађују на овом пројекту.
Радионица економског новинарства реализује се уз подршку компаније “Delta Holdinga”, Телекома Србија и маркетиншке агенције “GoViral”. Више информација се налази на сајту: www.ekonomskonovinarstvo.edu.rs