
Свечано отворен семинар „PR Days 2025: Испред времена“
Традиционални, четрнаести по реду семинар ПР дани, ове године на тему ,,Испред времена”, свечано је отворен на Факултету политичких наука Универзитета у Београду. Отварање су својим присуством уприличили продеканка за научноистраживачку делатност Факултета политичких наука проф. др Александра Крстић и координаторка за односе с јавношћу ФПН-а Дијана Јустић.
У име ПР тима Факултета политичких наука, присутнима је добродошлицу пожелела координаторка односа с јавношћу ФПН-а, Дијана Јустић. Она је истакла да је програм семинара ове године осмишљен као поглед у будућност, али из угла садашњости, са најактуелнијим темама и релеватнтним говорницима. „Оно што је почело као ентузијазам једне генерације, временом је прерасло у традицију. Од тада, па све до данас, трудимо се да идемо увек испред времена, да препознамо теме пре него што оне постану део јавног дискурса, и да нашим студентима, колегиницама и колегама отворимо прозор у оно што комуникације, медији и ПР тек постају“, рекла је Дијана Јустић. Она је додала да није ни лако ни уобичајено организовати овакав догађај у времену када је све изазов – од простора до ресурса – али да ПР тим није ни једно ни друго. Координаторка ПР тима подвукла је да иза овогодишњих ПР дана стоји тим младих људи, који су показали да генерације које долазе носе знање, храброст и професионализам.
Продеканка за научноистраживачку делатност проф. др Александра Крстић говорила је о значају спајања знања, науке и праксе, као и доприносу овог семинара управо томе. Она је објаснила да се на Факултету политичких наука професори труде да људе из праксе, који су јако важни на медијском тржишту, доведу на факултет и на тај начин умреже студенте са њима. „Изузетно сам захвална ПР тиму зато што су млади људи организовали нешто за младе људе и што нас професоре уче како да искористимо своје присуство у медијима и да се повежемо са неким другим деловима тржишта, за које често нисмо свесни да постоје. Ова манифестација је још један показатељ да ће универзитетска мисија образовања опстати, а то ме, у овим времена екстремне кризе, веома радује“, додала је проф. др Крстић. Она је напоменула да ПР тим, упркос наизглед невидиљивом раду, представља огроман значај за читав Факултет и у великој мери доприноси његовој видљивости. Према речима проф. др Крстић, сарадња са ПР тимом годинама пружа нове перпспективе и прилику за напредовање, како студентима – тако и професорима.
Прво предавање на тему „Друштвена одговорност инфлуенсера“ одржали су инфлуенсери Марта Ловић, Марија Огњеновић и Веселин Владимир Звекић.
Марта Ловић истакла је да њихова бранша постоји управо због публике која их прати и којој дугују моралну обавезу за оглашавањем када су у питању актуелна друштвена догађања. Она је навела да, самим тим што је одлучила да гласно говори о актуелним догађајима, од почетка је сигурна да ради праву ствар. „Моји пратиоци од мене очекују да имам став и да се огласим на актуелне теме, док са друге стране, публика неких мојих колега нема такве потребе. Тако исто је и са сарадњама – спонзори само обавесте да њима то пословно не одговара“, изјавила је Марта Ловић.
Веселин Звекић скренуо је пажњу на репресије над инфлуенсерима у важним друштвеним ситуацијама, на које маса често заборави па их олако осуђује због неоглашавања. „Они који одлуче да ћуте, то је њихово људско право. Али ту се губи компас и обе стране се онда међусобно осуђују“, упозорио је Звекић. Он је додао и да неке његове колеге које нису јавно причале, то нису биле спремне да ураде или због уцене или због интереса личних бизниса.
Марија Огњеновић нагласила је да њена редовна публика није толико захтевна. Изузеци су се догађали у последње време неколико пута, од стране аутоматизованих налога (тзв. „ботова“) које је пријавила надлежним органима. „Ја бих свом народу увек пружила подршку, а посебно онда када се нешто тиче свих нас. Верујем да се они који игноришу ситуације попут ове у којој смо, претварају да живе у свету изван реалности“, закључила је Марија Огњеновић.
„Подсвест одлучује: неуромаркетинг“ била је тема другог предавања на коме је говорио оснивач консултантске агенције „Сива ћелија“, Никола Учур.
Учур је полазницима семинара указао на разлику између етичких и неетичких стимуланса у маркетингу. Он је објаснио како стимуланси утичу на различите несвесне реакције. „Технике неуромаркетинга успешно се користе већ вековима, али неуромаркетинг као научно поље самостално почиње да се развија тек почетком 21. века. Задатак нас неуромаркетара јесте да различите потрошаче вежемо за исто искуство“, рекао је Учур. Он је учесницима семинара објаснио специфичности сваког од етичких стимуланса – „ја“ стимуланса, визуелног, опипљивог, памтљивог, емоционалног, контрастног стимуланса, као и сексуалног стимуланса и стимуланс страха. На крају предавања, учесници су имали прилику да, уз примере, науче како се поједини стимуланси користе у практичном свету маркетинга.
Тема трећег предавања била је „Брендинг у доба Experience економије“, на ком је говорила директорка Luxury Integrated и председница Adriatic Luxury Business Association, Ивана Лаковић.
Ивана Лаковић нагласила је повезаност културе, уметности и образовања у дефинисању појма луксуза. Она је указала на генерацијску разлику у схватању суштинских вредности, истакавши важност искуства за људе и компаније данас. „Креирање нових доживљаја постала је централна тема којом се баве најпрестижнији светски брендови. Културалне изведбе сада представљају основ за сваки маркетиншки догађај који се претвара у ритуал из кога не излазимо као иста особа“, објаснила је Ивана Лаковић. Она је додала да стварањем storytelling-a, пр стручњаци познатих брендова покрећу свет у жељеном правцу. Ивана Лаковић закључила је да само брендови који препознају примат искуства над услугом и производом постају носиоци лојалности потрошача.
На последњем предавању првог дана на тему „Комерцијализација спорта“ говорили су спортски новинар, коментатор, дигитални маркетиншки аналитичар и оснивач Infinity Lighthouse и Huge Media, Срђан Ерцег и спортски коментатор Арене Спорт и ТикТок креатор, Давид Павловић.
Давид Павловић упознао је учеснике семинара са својим почецима у спортском новинарству, али и вођењу друштвених мрежа. Он је истакао велику промену вредности спорта у последњој деценији коју је приметио као коментатор домаћих утакмица. Говорио је о значају преноса утакмица локалних клубова и њиховом утицају на публику у земљи и иностранству, нагласивши емоције које се буде када људи имају прилику да прате дешавања из свог краја. Причао је о томе како је градио лични бренд кроз активан рад у дигиталном простору и спортском новинарству, нарочито на друштвеним мрежама, где је познат по прављењу видео садржаја о својим путовањима док се бави коментаторским послом.
Срђан Ерцег објаснио је да највећи удео у приходима Формула 1 групације имају промотери и организатори трка, док су на другом месту медијска права и спонзорства. Он се осврнуо на маркетиншке трикове „opportunity to see” и “opportunity to hear”, односно колико пута је неко имао прилику да види или чује рекламу, које користе компаније попут Кока Коле, али и компанија SalesForce на почетној страни апликације Формуле 1. Ерцег је говорио и о комплексним везама између великих компанија и Формула 1 тимова, указујући на то како спонзорства и маркетинг обликују овај спорт и објаснио колико једна држава добија новца од одржавања трке. На самом крају, Срђан Ерцег је са присутнима поделио и лична искуства као дугогодишњи коментатор Формуле 1, спорта који из године у годину расте.
Организатор семинара ПР дани је ПР тим Факултета политичких наука Универзитета у Београду.
Овогодишње ПР дане подржала је платформа Здраво двадесете, основана под покровитељством компаније Галеника.
Пријатељи семинара су компаније Lyocake, Dimmidisi, Имлек, Домаће кифлице, CakeMake, Mon Mignon, винарија Јовић, Јелички дукат, Контраст издаваштво, туристичка агенција Puzzle Group, Недељник, Lovefest, Фабрика фотографа, Музеј чоколаде и салон Relex&Revive.