Студије политике Модул: Избори и изборне кампање

ЗАШТО ОВАЈ МАСТЕР?

Избори су најмасовнији политички процес – у њему учествују индивидуални и колективни субјекти, грађани, све политичке институције, партије, невладин сектор, медији, компаније. Истовремено, то је конфликтан процес у којем се кандидати и странке боре за гласове бирача тражећи подршку за различите интересе обликоване у партијске програме. То је и најуређенији политички процес – зна се када почиње изборна утакмица, кo и под којим условима може учествовати, какве су улоге играча: бирача, кандидата, странака, медија; колико трају поједине фазе и када се завршавају. Изборна одлука је једна од најконтроверзнијих и нереципрочних одлука у политици – она је збир индивидуалних одлука појединаца – бирача, свих пунолетних грађана који њоме преносе своју сувереност на изразито мали број представника који ће доности одлуке у мандатном периоду који ће обавезивати све, оне који су гласали као и оне који су апстинирали, целу политичку заједницу.

Избори су зато централни зупчаник демократије. Питања како дизајнирати изборни систем, обезбедити да изборна арена гарантује слободну и поштену изборну утакмицу, како се у тим условима понашају бирачи, странке, медији, последњих деценија доминирају као централно поље политикологије. За то су заинтересовани псефолози и комуниколози, колико и политичари и медијски радници.

Сведоци смо кризе институције избора и у етаблираним демократијама. Умножавају се сумње у изборе. Све је више доказа о манипулацији избора путем новца, медија и државних ресурса, разних облика политичког насиља, фалсификовања изборне воље грађана, спорења око тачности изборних резултата. Растући утицај медија и новца на бираче и изборну вољу учинили су да се гласови третирају као берзанска роба. Партије све чешће губе улогу организованих група које посредују између грађана и власти. Оне све чешће следе упутства медијских маркетиншких магова, а бирачко тело све више постаје пасивна гомила која слуша и реагује на сервиране подстицаје. Од вере у демократију до неповерења у актере политике – странке, парламенте и владе – здрав скептицизам претвара се у политичку аверзију. Интерес за политику расте, а вера у политику, политичаре и учешће у политици се смањује. Да ли смо дошли у позицију да су избори постали фосилно гориво демократије? Као нафта која је покренула привреду, избори су покренули демократију, да би сада деформацијама почели производити бројне проблеме.

Све су то проблемски кругови који се изучавају и истражују на мастеру Избори и изборне кампање. Теоријска и емпиријска знања стечена на овом програму биће драгоцена за запослене у јавној управи који се баве различитим аспектима избора, страначке функционере и активисте, медијске посленике. Они ће овладати знањима и вештинама да самостално и тимски учествују у управљaњу изборима – планирању кампања, изради изборних стратегија, комуницирању са бирачима, коришћењу  изборних механизама, нормирању изборног процеса.

КУРСЕВИ НА МОДУЛУ:

Изборни системи: дизајн и последице (обавезан)

Политичке партије и идеологије (обавезан)

Изборна мотивација (обавезан)

Изборна комуникација (обавезан)

Медији и избори – регулаторни аспекти (изборни)

Визуелна репрезентација политике (изборни)

Анализа медија (изборни)

Реторика у електронским медијима (изборни)

Политички живот Србије (изборни)

Изградња институција на Западном Балкану (изборни)

Транзиција и консолидација демократије у посткомунистичким друштвима (изборни)

Уставни дизајн у новим демократијама и подељеним друштвима (изборни)

Студијски програм акредитован је 2022. године.

ПРВИ СЕМЕСТАР – ОБАВЕЗНИ ПРЕДМЕТИ
ПРЕДМЕТ СТАТУС ЧАСОВИ ЕСПБ
Изборни системи – дизајн и последице обавезан 2+1+1+0 6
Политичке партије и идеологије обавезан 2+1+1+0 6
Стручна пракса обавезан 0+0+0+6 3
Припрема за завршни рад обавезан 0+0+4+0 3
ПРВИ СЕМЕСТАР – ИЗБОРНИ ПРЕДМЕТИ (бира се 2 од 4)
Транзиција и консолидација демократије у посткомунистичким друштвима изборни 2+1+1+0 6
Медији и избори – регулаторни аспекти изборни 2+1+1+0 6
Изградња институција на Западном Балкану изборни 2+1+1+0 6
Визуелна репрезентација политике изборни 2+1+1+0 6
ДРУГИ СЕМЕСТАР – ОБАВЕЗНИ ПРЕДМЕТИ
Изборно понашање и изборна мотивација обавезан 2+1+1+0 6
Изборно комуницирање обавезан 2+1+1+0 6
Завршни рад – изарада и одбрана  обавезан 0+0+8+1 12
ДРУГИ СЕМЕСТАР – ИЗБОРНИ ПРЕДМЕТИ (бира се 1 од 4)
Политички живот Србије изборни 2+1+1+0 6
Реторика у електронским медијима изборни 2+1+1+0 6
Анализа медија изборни 2+1+1+0 6
Уставни дизајн у новим демократијама и подељеним друштвима изборни 2+1+1+0 6

Руководилац: Милан Јовановић

ЕСПБ: 60

Звање: мастер политиколог у области избора и изборних кампања

Предавачи на програму:

Милан Јовановић

Данијел Бохслер

Душан Вучићевић

Ивана Јакшић

Милош Бешић

Славиша Орловић

Душан Спасојевић

Јелена Лончар

Деспот Ковачевић

Синиша Атлагић

Јелена Сурчулија Милојевић

Александра Крстић

Данка Нинковић-Славнић

Добривоје Станојевић

Лидија Мирков

Стефан Сурлић

Небојша Владисављевић

Марко Жиловић

СТУДЕНТИ СТАРИЈИХ ГЕНЕРАЦИЈА

Студенти који су уписали студије по акредитацији из 2015. године по том програму и завршавају студије, а све детаље о предметима могу видети у следећем документу:

Избори и изборне кампање акредитација 2015.